…arbetsåret fick mina kollegor och jag idag när vi lyssnade på en föreläsning av och med Veli Tuomela som är språkforskare och filosofiedoktor i tvåspråkighet. Det han talar mycket om är hur vi pedagoger förhåller oss till språket…
Vi fick alla till oss så mycket tänkvärt som senare resulterade i att det blev fantastiskt bra diskussioner när vi senare satt på vår förskola! Är du intresserad så kan du läsa den här artikel. Blir du ännu mer intresserad, gå på någon av hans föreläsningar! Det ska jag göra igen!
Veli Tuomelas fem språkpedagogiska principer
*Språkutrymme. Det finns utrymme för språk i alla rutinsituationer och aktiviteter – fyll utrymmet med så mycket språk som möjligt.
* Upplevelser. Språket utvecklas om ett barn får klä sina upplevelser i språk.
*Rikt språkbruk. Det är vanligt att förenkla mycket i samtal med barn. Säg ”lägg äppelskrutten i komposthinken” i stället för bara ”lägg den där”.
*Språknivå. Om den vuxne ligger lite över barnets språknivå stimuleras och utmanas språkutvecklingen. För enkelt eller för svårt språk är däremot hämmande.
* Begriplighet. Det är lätt att vara övertydlig med kroppspråk, gester och bilder. Fundera över hur begripligt språket i sig är.