torsdag 7 januari 2010

En bra start på..

…arbetsåret fick mina kollegor och jag idag när vi lyssnade på en föreläsning av och med Veli Tuomela som är språkforskare och filosofiedoktor i tvåspråkighet. Det han talar mycket om är hur vi pedagoger förhåller oss till språket…

Vi fick alla till oss så mycket tänkvärt som senare resulterade i att det blev fantastiskt bra diskussioner när vi senare satt på vår förskola!  Är du intresserad så kan du läsa den här artikel. Blir du ännu mer intresserad, gå på någon av hans föreläsningar! Det ska jag göra igen!

Veli Tuomelas fem språkpedagogiska principer

*Språkutrymme. Det finns utrymme för språk i alla rutinsituationer och aktiviteter – fyll utrymmet med så mycket språk som möjligt.

* Upplevelser. Språket utvecklas om ett barn får klä sina upplevelser i språk.

*Rikt språkbruk. Det är vanligt att förenkla mycket i samtal med barn. Säg ”lägg äppelskrutten i komposthinken” i stället för bara ”lägg den där”.

*Språknivå. Om den vuxne ligger lite över barnets språknivå stimuleras och utmanas språkutvecklingen. För enkelt eller för svårt språk är däremot hämmande.

* Begriplighet. Det är lätt att vara övertydlig med kroppspråk, gester och bilder. Fundera över hur begripligt språket i sig är.

7 kommentarer:

  1. har inte med inlägget o göra ,men idag på jobbet så klickade jag inte på en blogg snurrar nånting heter den !
    Det var i historiken jag hittade den!
    Och klickar på hennes favoriter ( ja jag er nyfiken)
    Vet du vart jag hamna då? på din dotters S blogg men den var nedlagd såg jag ! lustigt vad världen är liten eller hur?

    SvaraRadera
  2. Riktigt spännande! Jag tänker mycket på språk då vi ju lär Gustav tre (+ franska på förskolan). Jag tycker punkt tre är viktig, att använda så mycket ord som möjligt och inte bara säga allt så kort och innehållslöst som möjligt. Vettigt!

    SvaraRadera
  3. Monica; Spännande hur du hittade bloggen "det som snurrar" och att S nedlagda blogg fanns där som favorit :). Kul! Jaa, att världen är bra liten det är verkligen sant!
    Emmama; Jag tror att du skulle gilla hans föredrag, verkligen riktigt intressant! Han gav oss alla på jobbet en riktig kick på många sätt.

    Kramar till er båda!

    SvaraRadera
  4. Har du hört talas om Änglafacket? Det är ett märkligt förbund har jag hört, för deras medlemmar, änglarna, kan inte söka sig dit själva. De kan bara nomineras och väljas in av andra än dem själva.
    Nu vet du... och nu vet du också att du är medlem där. För det är länge sedan jag nominerade, och valde in dig dit...

    Tack min ängel... tack för den vackraste rosen!

    Varm varm kram... alltid!

    SvaraRadera
  5. Elisabet allra käraste underbaraste -Jag gråter glädjetårar över dina vackra rader. Du är underbar, fantastisk helt outstanding på så många olika sätt!! Överängeln själv!

    Varm hjärtekram ALLTID!
    Stor kärlek Ewa

    SvaraRadera
  6. Å vad intressant! Jag funderar ju en hel del på det här med språkinlärning eftersom vår lilla tjej hör svenska hemma men engelska till största del (på dagis och iomkring sig i allmänhet).
    Just nu exploderar hennes ordinlärning också. Det ploppar ut nya ord nästan dagligen. Jättekul att vara med om denna utveckling!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Saltis;Ja, jag förstår att du funderar på det här. Och det är så intressant!! Jag vill bara höra/läsa ännu mer även om jag har riktigt stor erfarenhet i ämnet.
    Vi på "min" förskola säger till föräldrar med ett annat modersmål än svenska att de ska tala sitt modersmål med sitt barn, vi talar svenska på förskolan. DÅ får barnet ett "helt" modersmål (eftersom föräldrarna kan uttrycka allt! på sitt eget språk och inte använda sitt andraspråk till barnet i vardagen) Vi talar ett ordrikt svensktspråk med barnet på förskolan. Det blir bra! Borde vara bra även det omvända tänker jag, som för er. På fsk och i omgivningen engelska, och ni talar svenska med henne. Kan väl inte bli bättre!
    Sen vet jag ju av erfarenhet att det lätt kan bli så att man faller in mer och mer i det"nya" landets språk....Ja, det här är lättare att prata om än att skriva i ett litet kommentarsfällt ;). Hoppas att du ändå förstår vad jag menar.
    Kramar
    E

    SvaraRadera