söndag 10 januari 2010

Något att se fram emot!

Att resa är härligt och något som vi gör mer än gärna i vår familj. Döttrarna har rest och bott utomlands både korta och långa perioder genom åren. Det har inte C och jag gjort, men vi har njutit av de olika semestertripparna som vi har gjort även om de varit betydligt kortare. Sonen har hängt med oss på våra utåt resor ibland och har inte varit lika sugen att ge sig ut i världen själv som systrarna.

Det som har varit skönt har varit att de ha varit så olika. Resan till Brasilien –03 eller till Indien sommaren –00 &  årsskiftet –00 & –01 går inte att jämföra på samma dag. Den ena var en upplevelse utåt. Massor av sköna vackra platser, bad, mat…Indien var visserligen helt otroligt att uppleva att se att känna doften av. Men eftersom vi till största delen av månaden där gjorde en inre resa så blev den speciell på ett annat sätt. Resan med den stora familjen till Frankrike för att träffa ny släkt och få fina upplevelser tillsammans var outstanding alla kategorier!! Frankrike II, blev C´s och min roadtrip längst Franska rivieran i somras  genom Provence och upp i bergen på hissnande vägar! Så härligt med all tid tillsammans och allt vackert som vi såg och upplevde.

I mars gör vi en ny resa, min kärlek C och jag och vännen M. Vi ska ökenvandra!  Åh vad vi ser fram emot det! Det blir en resa inåt, med utsikt och stjärnklara nätter i sovsäck.

Resan varar i femton dagar och vi påbörjar den på retreatfarmen Anafora…

I vår reseinformation står det såhär.

Därefter reser vi ner till Sinai öknen, möter kloster och vandrar ”Vägen” i dalgångarna runt Sinaiberg. Vi får hjälp av lokala beduiner och kameler som bär vår packning! Sinaidelen avslutas på Basata eco lodge vid Röda havet. Resan präglas av enkelhet, basata på arabiska stillhet och eftertanke.

Så nu ska jag börja prova vandrarkängor….varför köpte jag inte ett par i Sydafrika där dom var så otroligt billiga? En bra ryggsäck behöver jag också kan jag tänka mig…bättre för kamelerna att bära än en resväska ;)…

Återkommer nog om förberedelserna :)!

Senare Måste bara lägga till C´s roliga kommentar till mig efter detta inlägg så att alla som inte läser kommentarer också får ett gott skratt ; PS. Jag har bara sett kameler med pucklar...aldrig med ryggsäck *L*! Jag tror inte att det spelar någon som helst roll för kamelen. Däremot kan det vara enklare för dig att resa med din packning då det inte finns bärhjälp. DS.

4 kommentarer:

  1. Vad spännande det låter!
    PS. Jag har bara sett kameler med pucklar...aldrig med ryggsäck *L*! Jag tror inte att det spelar någon som helst roll för kamelen. Däremot kan det vara enklare för dig att resa med din packning då det inte finns bärhjälp. DS.
    //C

    SvaraRadera
  2. C; Visst låter det spännande och så o-otroligt vitsig du är- Låter som om du fått ditt skämt sinne från pappa C ;). Kramar!!
    E

    SvaraRadera
  3. Det där låter lite som Carolina... hon brukar ha en osviklig förmåga att märka ord! Å då brukar jag skämtsamt säga till henne att hon borde gå en sykurs... för där får man lära sig att märka både bokstäver och ord.
    Men jag måste ju erkänna att jag skrattade nu... för jag hade ju läst och godtagit att kamelerna faktiskt bar er packning, och inte reagerat nämnvärt på det... men sen blev det både dråpligt och roligt när C kommenterade det.

    Varm bärande kram...

    SvaraRadera
  4. Jag har en dotter som "märker" ord och en make som vränger ord...men den här roliga varianten hade jag inte heller tänk förrän jag läste vad C skrev. Och det blev verkligen jättekul!

    Varm hjärtekram
    E

    SvaraRadera