tisdag 5 januari 2010

Inte så smart x2

Ja, det lilla underverket är kvar i min vård :) så idag tänkte jag…eller inte.

Fingerfärg är något som är kul för riktigt små barn. För Julie var detta nog första gången…tydligen för mormor med!? Vi vispade ihop potatismjöl och varmtvatten, som när man ska göra kräm. Det är en perfekt och ofarlig  fingerfärgbas. Jag sökte runt i kryddskåpet efter karamellfärg…där fanns blått. Okej! Blått är fint..Bordet var fixat med stort papper på + t-shirt till lilltjejen att ha på som skydd…

Allt åkte till en början in i munnen, såklart! Sen hela håret :) å händer och armar å in i munnen igen. Jag fotograferade som bara den. Att dokumentera Julies målning och endast ett barns målande kändes jätteroligt. På jobbet är det ju oftast några fler barn som målar samtidigt.

Vi hade buskul!

Tills vi kom till avtvättning…blått är inte en optimalfärg..åtminstone inte karamellfärgsblått. Jag har provat pulverfärg i blått för flera år sedan och de luktade som om alla på förskolan hade magsjuka. Så det gör jag aldrig om. Men blå karamellfärg i play-doh lera går utmärkt.

Nåja, sötnosen är efter tvättning nu tatuerad blå på händerna, runt munnen & i hårbotten!! Hon måste kanske vara kvar här tills det försvinner så att inte hennes mor & far blir helt förskräckta ;).

Och nu när jag satte mig ner för att titta på korten sååå kan jag meddela att det blev det inte ett enda. För smarta jag hade inte något minne i kameran heller.

Fingerfärg

Koka upp den mängd vatten som du tror går åt, vi tog cirka 4 dl, blanda här i den färg som du har valt. Tag 2-3msk potatismjöl som du rört ut med vatten och häller i det varma vattnet i en fin stråle medan du vispar. Om du tycker att fingerfärgen blir för tunn, tag i mer potatismjöl.  Tips; Endel barn vill inte bli kladdiga och vill därför inte testa. Lägg då i färg i en genomskinlig plastpåse, knyt igen. Det känns som fingerfärg men barnen blir inte kladdiga. Senare brukar barnen vilja kladda på för fullt. Att måla med den här varma färgen är riktigt skönt!

Play-Doh

1 liter kokande vatten.
1 liter vetemjöl
4 dl salt
4 msk citronsyra , 3 msk matolja
karamellfärg

-  Rör ner alla ingredienser i det kokande vattnet. Knåda sedan ihop degen.

-  Förvara degen i glassburk av plast.

4 kommentarer:

  1. *gapskrattar*

    Jag skulle gärna ha sett bilder på detta! Mormor som förvandlat en sötnos till en Alien :D.

    Låter hur mysigt som helst att ta hand om barnbarnet :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Dubbelörnen; Jaa om du har tur så kanske du kan få se någon bild..det visar sig snart om tekniken funkar ;)
    Kramar
    E

    SvaraRadera
  3. Vilken fin mormor du är!! Så mysigt. Och tack för receptet också, riktigt bra! har nu läst ut den fina boken jag fick och tyckte verkligen om den - mycket! Kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Emma; Tack min vän, ja vi hade det riktigt mysigt!

    Så roligt att du tycker om boken, det gör mig så glad! Hoppas att du/ni har det bra och fortfarande kan njuta av Sverige och snön :), kylan vet jag inte riktigt om jag gillar. Den har varat för länge nu.

    Stora kramar

    SvaraRadera