söndag 27 december 2009

Fjärde advent..

..firades tillsammans med släkten med glögg och goda tilltugg. Det är väl bra att skriva om det innan det blir skriv om nyårsmaten ;).  Med tips från Dubbelörnen blev det många godsaker. Tusen tack vännen!

Ädelost med nöt och pepparkakssmul hittade Susanna recept på och gjorde i ordning, en kombination vi gillar men med lite nytänk. Det var väldigt gott!

Melon, getost och parmaskinka var ur läcker smakkombo. Det kommer ifrån Jag blommar blogg.

Börek cigarrer, yummi! Jättegott!

Varm Brieosttårta med basilika och körsbärstomater är ett minne från min 40 årsfest, den är jättegod och så fräsch, doftar härligt. Det recept som jag gjorde efter nu har jag inte här, men jag letar i minnet och tror att det var ungefär såhär.

½dl socker + 1 dl balsamvinäger kokas samman i ca 20 minuter tills den blir tjock och knäckig, 1kruka basilika + 1 bägare körsbärstomater delade i halvor

Häll den knäckiga blandningen över osten. In i ugnen ca 20 minuter 200 grader. När du tar ut den ur ugnen garnera med tomater och basilika. Jag tror att man också kan låta tomat och basilika blandningen vara med i ugnen i 5-10 minuter också.

Slutligen bjöd vi även på härlig Kalixrom med gott extra tunnt och fint tunnbröd finhackad rödlök och creme fraich.

 DSC_0022 DSC_0024 DSC_0023

DSC_0025 DSC_0026

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar